El Pueblo, Diario republicano de Valencia deia, a primers de gener, que els articles de primera necessitat continuaven a l’alça, amb pujades del 20, 30 i fins al 50%.

Un parell d’ous costava 35 cèntims, la lliura d’oli 70 cènt., el pa, 45-50 cènt. el Kg., les creïlles noves a 10 cènt. el Kg., el vi a 30 cènt. el litre, el parell de taronges costava 5 cént…. I el Kg de carn costava igual o més que un jornal.

1916 començava amb les mateixes amenaces de l’any anterior per a la feble economia dels obrers: el preu de quasi tots els productes bàsics es disparava i el que més coïa, perqué era el més bàsic, era el del pa. Els forners, davant la creixent pujada del preu de les farines, amenaçaven amb tancar els forns abans que pujar el preu del pa… per consciència social, deien. Però els proveïdors de farines també deien que els forners es queixaven sense fonament, perquè ells estaven venent la farina al mateix preu de sempre. El cas és que el pa bru (negre), pròxim al Kg., es pretenia posar-lo a 50 céntims i el blanc a 55.
Semblava que els jornals augmentaven un poc… però el problema era trobar-los; no hi havia treball per a quasi ningú i els pocs que el tenien es conformaven amb qualsevol quantitat que els donaren. S’imposava el següent escenari: “cal tindre paciència…, pensant que si un obrer viu hui malament amb el jornal que guanya, pitjor viurà sense ell”.
També els jornals “oficials” a primera vista pujaven, fins a aconseguir les 2 ptes o les 2,50 (quasi sempre mitjançant la pressió de la vaga). Però el més normal, quan es trobava algun treball en el camp, és que es pagara a qualsevol preu, a 1,75 ptes com a màxim.
El cas és que no es podia viure a casa de l’obrer. Un article de l’Alicante Obrero deia: “A la nostra casa és tot una delícia; no hi ha pa suficient, perquè s’ha pujat pels núvols; no hi ha carn, perquè amb ella estem divorciats els obrers: no hi ha creïlles ni fesols, perquè estan en espera que pugen i mes pugen de preu, emmagatzemades pels voltors acaparadors. Tampoc hi ha bacallà, ni oli, ni mantega, ni sardina, perquè tot està molt car, fora de l’abast de les nostres butxaques. No tenim llenya ni carbó, perquè tot ha pujat de preu i a més ens ho expenen dolent i mancat de pes. En fi, a la nostra casa no s’assaboreixen mes que misèries, malalties, dolors sense conte, tristesa, plors i freds”. I, per fer memòria, encara es treballava de sol a sol.
Una altra pista de la precarietat existent: el Butlletí Oficial demanava als Ajuntaments, a fi de que servira de norma per a l’apreciació de pobresa en els expedients d’excepció del Servei Militar, que informaran dels tipus del jornal regulador en cada poble: la immensa majoria van informar entre 1,65 i 2,75 ptes.
Només a les ciutats s’aconseguia, de tant en tant, millorar una mica el salari dels treballadors especialitzats: a Alacant una comissió mixta assignava 21 ptes setmanals als perruquers i 17 als barbers (i amb dret a les propines).
També, els treballadors especialitzats, com els obrers, podien arribar a cobrar fins a 3 ptes al dia, com ocorria a Gandia. O els miners, que a Múrcia cobraven 11, 12 o 13 reals (i encara demanaven 75 cèntims d’augment, perquè no podien menjar).
Un article del Diario de València (de tendència jaimista-carlista) incidia en què no sols era la penúria del jornal el que sumia als obrers en la pobressa, també els seus vicis. Per mitjà d’aquesta publicació conservadora sabem que la copa d’aiguardent valia 5 cèntims, a la taverna, i 20 el tabac que consumia diàriament un obrer.
En tota la Marina Alta no hi havia solució econòmica per als nostres avantpassats, la fam i la misèria els assetjaven per tot arreu, només els quedava l’emigració. L’excel·lent treball de Teresa Morell sobre l’emigració a Amèrica (Valencians a Nova York: el cas de la Marina Alta (1912-1920) dóna complit testimoniatge de la desesperació dels nostres ancestres. Amb l’ajuda de Ximo Rodríguez i de la seua neboda Mariola hem localitzat a algun dels nostres avis que van partir cap a les Amèriques durant aquest any.
Els que recordeu tindre algun avantpassat emigrat a Nova York i vulgueu investigar més profundament la seua entrada per l’Illa d’Ellis, podeu fer-ho en aquest enllaç.
A principis de gener una manifestació obrera a Dénia lliurava a l’alcalde un plec amb peticions al Govern de Madrid en demanda de solucións a la “profunda crisi jornalera existent, com a conseqüència de la manca de treball i l’encariment de les subsistències”. La manifestació, organitzada per la Fraternitat Obrera Dianense, s’havia iniciat al Teatre Circ, on diversos oradors havien donat prèviament un aplaudit miting. Donaven tres mesos de termini a l’Ajuntament perquè aquest retornés les seves iniciatives “a favor del proletariat”. No anaven a aconseguir res.
Als llauradors no els anava molt millor. Amb la taronja a dos quinzets l’arrova en Llotja, l’amoniac a més de dos quinzets el Kg. i les creïlles a 1,75 ptes l’arrova, Anglaterra anunciava que prohibiria la importació d’aquest fruit “per falta de vaixells per a portar articles de primera necessitat” a causa de la guerra. Mala cosa.
La premsa deia que, només a la província de Castelló, anaven a perdre’s uns deu milions de jornals per aquesta causa. Una assemblea tarongera al Paranimf de la Universitat de València (a febrer) es desfeia en sol·licituds al Govern de Madrid perquè frenés aquesta hecatombe i exigint que es contestara aquesta amenaça britànica tancant l’exportació a Anglaterra dels nostres minerals de plom, coure i ferro, que tant necessitaven els anglesos en temps de guerra.
En els camps de vinya que, afectats per la filoxera, anaven sent substituïts per cultius de cereals i llegums, apareixia una nova plaga, semblant a la llagosta, la qual s’unia als pulgons, (polls) i erugues i començava a devorar tot el que trobava al seu pas pels pobles de Xàbia, Gata, Dénia i Pedreguer (molt estrany unes plagues així al mes de gener).
A mitjans de gener al Verger, el Governador Civil nomenava a dit regidors interins i, Pedro Femenía (alcalde?) presentava un recurs d’alçada en contra.
Per a animar un poc més la festa la carnisseria de Baptista Domenech Roselló, del Verger, era assaltada. Els lladres botaven la tàpia del corral (segons altres, arrancant les teules del sostre) i s’emportaven un bitllet de cent pessetes i cinc duros en xavalles, una dinerada per a l’época. A Dénia, un “fortísimo ciclón” tombava varies cases en la part alta de la ciutat. I un fort temporal de mar posava la guinda a un gener desconcertant.
A principis de febrer, mentre els alemanys bombardejaven París amb zepelins, el Partit Conservador de Maura duia a terme un acte multitudinari en el Balneari Diana d’Alacant, amb l’assistència de representants de cada poble. La nota pintoresca la va donar l’organització de l’acte ja que 300 mauristas dels districtes de la Villa Joiosa, Pego i Dénia van quedar a la porta del local, sense poder entrar per falta d’aforament. Quina panxada de viatge (en tren) per a no rés!!.
Pel Verger van assistir José Llorens Ferrando, Gabriel Moncho Aguilar, Juan Cabrera Carpi i José Maria Llopis Navarro. Per la Setla i Mira-rosa Salvador Femenía Bosch; per Ondara Pedro Morell Marco, Jaime Antonio Gavilá, Vicente Soler, Romualdo Llorens Rodríguez, Bernardo Vives, Juan i Cirilo Estarca Gayá…; per Beniarbeig Mariano Piera Costa. Clicant en la imatge de baix trobareu els representants de cada poble dels Districtes de Dénia i Pego (Dénia, Pego, Gata, Ondara, El Verger, Beniarbeig, Benidoleig, Benimeli, Sanet, Xàbia, Benitatxell, Senija, Xaló, Calp, Pedreguer, Alcalali, Penàguila, Benimasot, Tollos, Benasau, Benissa, Teulada, Sagra, Laguar, Gorga, Millena, Castell de Castells, Muro).

El 20 de febrer, al Teatre Circ de Dénia, Romualdo Catalá presentava la seva candidatura, independent i anticaciquista, a Diputat a Corts, davant d’una concorreguda assistència.
A primers de març es convocava el segon concurs per a proveir els càrrecs de Secretari i Secretari Suplent del Jutjat Municipal del Verger. No havia d’estar molt ben pagat el càrrec perquè no es presentava ningú!.
El Consell Superior de Foment concedia 30.000 ptes per a les obres de la Colònia del Montgó a fi que “en breu puga verificar-se la seua inauguració”.
Una quadrilla de falsificadors de diners era detinguda a la nostra comarca. La banda, originària de València, conquistava a les seues víctimes presentant una màquina per a l’encunyació de moneda falsa. Una vegada incorporada la víctima a la banda se li sol·licitava diners com a prova de fidelitat els quals, depositats en un sobre segellat i sense poder obrir, quedava en poder de l’incaut, encara que prèviament havia sigut canviat per un altre ple de papers.
La Guàrdia Civil de Gata, avisada per una víctima de Benissa, va capturar a tota la banda.
A meitat de mes els nostres pobres llauradors entraven en “modo pánico” en assabentar-se que Anglaterra prohibia fins al 31 d’octubre la importació de fruita seca, i conserves en llandes i flascons. Adéu a l’exportació de panses!!.
Mentrestant, els jutges militars buscaven a Domingo Mut Ferrer, de Sanet i a José Peris Cervera, d’Ondara, per no “respondre a les crides que se’ls ha fet per a la seua incorporació a files”.
I a la fi de març Manolo Belda “Beldita”, probable torero del Verger, posava banderilles en la plaça de les Arenes de Barcelona a un bou que, segurament disconforme, li va pegar unes quantes rebolcades.
Cites:
214. 1916. Trimestre 1
El Pueblo : diario republicano de Valencia: El Pueblo : diario republicano de Valencia – Año XXIII Número 8676 – 1916 enero 4 (04/01/1916)
Diario de Valencia : Diario de Valencia – Año VI Número 1746 – 1916 enero 12 (12/01/1916)
La correspondencia de Valencia : diario de noticias : eco imparcial de la opinión y de la prensa: Año XXXIX Número 16628 – 1916 Febrero 26)
Alicante obrero : diario de la tarde : defensor de las Sociedades Obreras de Alicante: Año IV Número 864 – 1916 enero 4
La correspondencia de Valencia : diario de noticias : eco imparcial de la opinión y de la prensa: Año XXXIX Número 16586 – 1916 Enero 15
Alicante obrero : diario de la tarde : defensor de las Sociedades Obreras de Alicante: Año IV Número 873 – 1916 enero 18
Diario de Valencia : Diario de Valencia – Año VI Número 1761 – 1916 enero 27 (27/01/1916)
La correspondencia de Valencia : diario de noticias : eco imparcial de la opinión y de la prensa: Año XXXIX Número 16598 – 1916 Enero 27
Revista de Gandia : periódico dedicado al fomento de los intereses morales y materiales de la región, órgano de la Caja de Ahorros y Socorros y Monte de Piedad: Año XVII Número 817 – 1916 enero 29
Sóller : semanario Independiente: Año XXXI Número 1508 – 19 febrero 1916
Alicante obrero : diario de la tarde : defensor de las Sociedades Obreras de Alicante: Año IV Número 906 – 1916 marzo 3
Diario de Burgos : de avisos y noticias: Año XXVI Número 7615 – 1916 abril 4
Boletín oficial de la provincia de Santander: Época 2ª Año 5º Número 48 – 1916 Abril 21
Boletín oficial de la provincia de Palencia: Año XXX Número 96 – 1916 Abril 27
Boletín oficial de la provincia de Palencia: Año XXXI Número 218 – 1916 Octubre 09
El pueblo manchego : diario de información: Año VI Número 1538 – 1916 marzo 4
Diario de Valencia : Diario de Valencia – Año VI Número 1737 – 1916 enero 3 (03/01/1916)
El Pueblo : diario republicano de Valencia: El Pueblo : diario republicano de Valencia – Año XXIII Número 8743 –
Diario de Valencia : Diario de Valencia – Año VI Número 1789 – 1916 febrero 26 (26/02/1916)
Valencians a Nova York: el cas de la Marina Alta (1912-1920) – Teresa Morell Moll
https://www.statueofliberty.org/statue-of-liberty/
https://heritage.statueofliberty.org/passenger
Diario de Valencia : Diario de Valencia – Año VI Número 1747 – 1916 enero 13 (13/01/1916)
Revista de Gandia : periódico dedicado al fomento de los intereses morales y materiales de la región, órgano de la Caja de Ahorros y Socorros y Monte de Piedad: Año XVII Número 815 – 1916 enero 15
Diario de Alicante: Año X Número 2641 – 1916 enero 20
Diario de Valencia : Diario de Valencia – Año VI Número 1757 – 1916 enero 23 (23/01/1916)
La correspondencia de Valencia : diario de noticias : eco imparcial de la opinión y de la prensa: Año XXXIX Número 16605 – 1916 Febrero 03
El periódico para todos: Año VI Número 1429 – 1916 enero 25
Diario de Alicante: Año X Número 2641 – 1916 enero 20
Diario de Valencia : Diario de Valencia – Año VI Número 1757 – 1916 enero 23 (23/01/1916)
El periódico para todos: Año VI Número 1433 – 1916 enero 31
Diario de Alicante: Año X Número 2643 – 1916 enero 22
El periódico para todos: Año VI Número 1429 – 1916 enero 25
Alicante obrero : diario de la tarde : defensor de las Sociedades Obreras de Alicante: Año IV Número 878 – 1916 enero 25
Diario de Valencia : Diario de Valencia – Año VI Número 1760 – 1916 enero 26 (26/01/1916)
Diario de Alicante: Año X Número 2649 – 1916 enero 29
La lealtad : diario de la tarde : órgano del partido conservador maurista de la provincia: Año III Número 437 – 1916 febrero 7
Diario de Valencia : Diario de Valencia – Año VI Número 1772 – 1916 febrero 7 (07/02/1916)
El Pueblo : diario republicano de Valencia: El Pueblo : diario republicano de Valencia – Año XXIII Número 8710 – 1916 febrero 7 (07/02/1916)
Las Provincias : diario de Valencia: Año LI Número 16319 – 1916 Febrero 12
Revista de Gandia : periódico dedicado al fomento de los intereses morales y materiales de la región, órgano de la Caja de Ahorros y Socorros y Monte de Piedad: Año XVII Número 819 – 1916 febrero 12
Revista de Gandia : periódico dedicado al fomento de los intereses morales y materiales de la región, órgano de la Caja de Ahorros y Socorros y Monte de Piedad: Año XVII Número 821 – 1916 febrero 26
Diario de Valencia : Diario de Valencia – Año VI Número 1789 – 1916 febrero 26 (26/02/1916)
Diario de Valencia : Diario de Valencia – Año VI Número 1792 – 1916 marzo 2 (02/03/1916)
Diario de Alicante: Año X Número 2680 – 1916 marzo 6
Diario de Valencia : Diario de Valencia – Año VI Número 1800 – 1916 marzo 10 (10/03/1916)
El Luchador : diario republicano: Año IV Número 921 – 1916 marzo 10
Diario de Valencia : Diario de Valencia – Año VI Número 1792 – 1916 marzo 2 (02/03/1916)
Diario de Alicante: Año X Número 2685 – 1916 marzo 13
La correspondencia de Valencia : diario de noticias : eco imparcial de la opinión y de la prensa: Año XXXIX Número 16645 – 1916 Marzo 14
El Pueblo : diario republicano de Valencia: El Pueblo : diario republicano de Valencia – Año XXIII Número 8752 – 1916 marzo 20 (20/03/1916)
Diario de Alicante: Año X Número 2696 – 1916 marzo 25
La Atalaya : diario de la mañana: Año XXIV Número 8868 – 1916 marzo 27
El Cantábrico : diario de la mañana: Año XXII Número 8292 – 1916 marzo 27